دستمزد عجیب سوادآموزی هر بیسواد در کشور خراسان‌رضوی پیشگام در واکسیناسیون دام نمرات امتحان نهایی چه زمانی اعلام می‌شود؟ بی‌اختیاری ادرار، یکی از علائم اصلی اختلال در کف لگن است بهره‌مندی ۵ هزار دانش‌آموز مشهدی از خدمات بهزیستی پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (دوشنبه یکم مرداد ۱۴۰۳) | تداوم وزش باد در استان تا پایان هفته برای اولین بار در خراسان‌رضوی؛ افتتاح مرکز نگهداری شبانه‌روزی موقت اوتیسم تجویز آنتی‌بیوتیک در ایران ۱۰ درصد بیشتر از میانگین جهانی قاچاق معکوس دخانیات به دلیل قیمت پایین در ایران توصیه‌هایی در خصوص خشکی چشم | زائران اربعین مبتلا به خشکی چشم، اشک مصنوعی همراه داشته باشند کشف و ضبط ۱۳۰ قبضه سلاح جنگی غیر مجاز در شادگان خوزستان تغذیه و تحرک کافی از عوامل اثر گذار در حفظ سلامت استخوان و مفاصل است علت تأخیر در واریز حقوق تیرماه ۱۴۰۳ بازنشستگان تأمین‌اجتماعی | تعطیلات رسمی بهانه تأخیر در واریز حقوق و مستمری نشود! چرا مدیریت مصرف آب در تابستان امسال ضرورت دارد؟ | مراقب گرمای غیر طبیعی تابستان امسال باشید ابلاغ بیش از ۶۱ هزار میلیارد ریال از اعتبارات سرمایه‌ای خراسان رضوی ماجرای نامه مخبر برای حداقل‌بگیران تامین اجتماعی چه بود؟ | سه میلیون تومان برای متناسب‌سازی نیست! راه اندازی چهارمین مرکز خدمات جامع سلامت آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعمال‌قانون ۱۸۳۷ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | توقیف ۴۴ خودروی متخلف (یکم مرداد ۱۴۰۳) آخرین وضعیت بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج | ۲۷۰ هزار نفر در صف انتظار هستند (یکم مرداد ۱۴۰۳) چرا کمک هزینه معیشتی معلولان متوقف شده است؟ چرا قانون متناسب ‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به درستی اجرا نمی‌شود؟
سرخط خبرها

طرز تهیه دیگچه نذری + لیست مواد لازم

  • کد خبر: ۱۷۶۱۸۵
  • ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۷
طرز تهیه دیگچه نذری + لیست مواد لازم
دیگچه دسری بر پایه‌ی برنج است که مشهدی‌ها بیشتر آن را به عنوان نذری در ماه محرم درست می‌کنند؛ در این مطلب قصد داریم طرز تهیه دیگچه نذری به سبک مشهدی را به شما دوست داران این دسر آموزش دهیم.

به گزارش شهرآرانیوز، دیگچه مشهدی کمی شبیه به شیر برنج هست، ولی خیلی غلیظ و حسابی جا افتاده است. نکته اصلی این هست که این دسر باید زمان زیادی پخته بشود تا خوب جا بیافتد. در آخر هم مثل برنج باید بگذارید دم بکشد. این که به دیگچه زعفران بزنید یا نزنید بستگی به سلیقه خودتان دارد. حتی می‌توانید به صورت دو رنگ تهیه اش کنید. این دسر با شیر پر چرب تهیه می‌شود و کاملاً غلیظ است. یعنی با سرد شدن مثل ژله خودش را می‌گیرد.

مواد لازم تهیه دیگچه مشهدی برای ۹۰ نفر

طرز تهیه دیگچه نذری + لیست مواد لازم

برنج نیم دانه: ۱۰ پیمانه

آب: ۲۰ پیمانه

شیر پر چرب: ۲۰ لیتر

گلاب: ۵پیمانه

شکر: ۱۵ پیمانه

کره: ۵۰۰ گرم

زعفران دم کره: دلخواه

طرز تهیه دیگچه مشهدی

مرحله اول: برنج را بپزید.

برنج را از چند ساعت قبل خیس کنید. سپس آب برنج را خالی کنید و آن را به همراه دو پیمانه آب دیگر در قابلمه بریزید. روی شعله متوسط قرار دهید تا آب برنج کشیده شود.

مرحله دوم: شیر را اضافه کنید.

وقتی آب برنج کشیده شد، نیمی از شیر را اضافه کنید. اجازه دهید شیر به جوش بیاید سپس شعله را کم کنید. وقتی شیر به خورد برنج رفت، شیر باقیمانده را اضافه کنید. به پخت با شعله کم ادامه دهید. هر از گاهی هم بزنید تا ته نگیرد.

مرحله سوم: شکر و مواد معطر را اضافه کنید.

وقتی دیگچه مشهدی خوب پخت و کمی غلیظ شد شکر را اضافه کنید و کمی هم بزنید. بعد از این که شکر به خوبی حل شد هل، گلاب و در صورت تمایل زعفران دم کرده را اضافه کنید و مجدداً هم بزنید.

مرحله چهارم: کره را به دیگچه مشهدی اضافه کنید.

کره را اضافه کنید و هم بزنید تا در مخلوط ذوب شود.

مرحله پنجم: دیگچه را دم کنید.

در آخر، دیگچه مشهدی را مانند برنج به مدت ۲۰ دقیقه روی شعله کم دم کنید. سپس آن را درون سینی یا دیس عمق داری به ابعاد حدوداً ۳۰ در ۴۰ بریزید.

چند ساعت در جای خنک قرار دهید تا خودش را بگیرد. روی دیگچه را با دارچین یا پودر پسته، خلال بادام و گل محمدی به شکل دلخواه تزیین کنید. بعد از خنک شدن برش بزنید و نوش جان کنید.

روش دیگر سرو دیگچه مشهدی

روش دیگر این است که بگذارید دیگچه مدت بیشتری در حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه دم بکشد تا ته دیگ طلایی و زیبایی پیدا کند. فراموش نکنید شعله را خیلی خیلی کم کنید تا ته آن نسوزد. بعد از این مدت بگذارید دیگچه مشهدی خنک شود. سپس آن را مثل ته چین داخل دیس برگردانید. ته دیگ دیگچه هم فوق العاده خوشمزه است. 

نکته‌های کلیدی تهیه دیگچه مشهدی

– بهتر است مقدار شیر استفاده شده زیاد باشد. به این ترتیب دیگچه شما حالت ژله‌ای و سفت پیدا میکند.

– می‌توانید بعد از دم کردن، مواد دیگچه را داخل قالب پلاستیکی چرب شده بریزید. بگذارید سرد شود سپس از قالب خارج کنید.

– می‌توانید دیگچه مشهدی قالبی را به صورت دو رنگ هم تهیه کنید. به این ترتیب که آن را دو قسمت کنید. بخشی را با زعفران مخلوط کنید و بخش دیگر را ساده بگذارید. سپس به ترتیب دلخواه داخل قالب بریزید.

– دیگچه مشهدی نذری رو میتونید توی کاسه‌های کوچک هم بریزید.

ـ در صورتی که برای درست کردن دیگچه مشهدی از شیر پرچرب یا محلی استفاده کنید، طعم دیگچه شما لذیذتر خواهد شد.

ـ در طرز تهیه اصیل دیگچه مشهدی از خامه استفاده نمی‌شود، اما شما می‌توانید برای خوشمزه‌تر شدن طعم دیگچه مقداری خامه صبحانه نیز به آن اضافه کنید.

ـ مقدار شکر مورد استفاده در دیگچه کاملاً سلیقه‌ای است. شما می‌توانید دیگچه را بنا به علاقه خودتان خیلی شیرین یا کاملاً کم شیرین درست کنید.

ـ اگر دوست دارید دیگچه ته دیگی درست کنید و آن را به صورت قالبی از قابلمه خارج کنید، بهتر است حتماً از یک قابلمه نچسب استفاده نمایید.

ـ مشهدی‌ها معمولا دیگچه را همراه با مربا سرو می‌کنند.

ـ در طرز تهیه دیگچه مشهدی باید مواد را مدام هم بزنید تا ته نگیرد و شعله گاز را حتماً روی حرارت ملایم تنظیم کنید.

ـ در زمان پخت دیگچه مشهدی هر کجا احساس کردید، دسر در حال ته گرفتن است، می‌توانید یک لیوان شیر به آن اضافه کنید. اما توجه داشته باشید که کمی ته گرفتن در طرز تهیه دیگچه مشهدی کاملاً طبیعی است. تنها سعی کنید مواد را خوب هم بزنید و در صورتی که ته گرفت به هیچ عنوان ته دیگ را از کف قابلمه جدا نکنید تا تکه‌های ته گرفته داخل دیگچه پخش نشود.

سوال متداول

در تهیه دیگچه مشهدی از چه نوع برنجی استفاده کنیم؟

برای درست کردن دیگچه مشهدی بهتر است از برنج نیم دانه ایرانی استفاده کنید تا عطر و طعم دسر شما خوشمزه‌تر شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->